آئين افتتاحيه نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش و فناوري استان و جشنواره دانش آموزي

آغاز هفته پژوهش و فناوري

کد خبر: 31160 تاریخ انتشار: 1397/09/25
نمایش: 552
اخبار
روز شنبه مورخ 97/9/24 مصادف با اولين روز از هفته پژوهش و فناوري استان آئين افتتاحيه نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش و فناوري استان و جشنواره دانش آموزي با حضور اقبال عباسي استاندار چهار محال و بختياري ،علي کاظمي نماينده مرکز حوزه انتخابيه اردل، فارسان، کوهرنگ و کيار، الله کرم نصيري معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار، ساميه اعلايي مدير کل دفتر برنامه ريزي، نوسازي و تحول اداري استانداري، اسماعيل پير علي رئيس پارک علم و فناوري استان، بهروز اميدي مدير کل آموزش و پرورش و جمعي از مديران و رؤساي ساير مراکز علمي و  نيز دانشجويان، معلمان و دانش آموزان استان در محل فرهنگسراي بزرک شهرکرد برگزار گرديد. 
اقبال عباسي در آئين افتتاح جشنواره و نمايشگاه هفته پژوهش و جشنواره دانش آموزي،ضمن تبريک به مناسبت آغاز هفته پژوهش و فناوري اظهار داشت: سودآوري سرمايه گذاري در عرصه پژوهش و فناوري 30 برابر ساير حوزه هاست، از همين رو هرچه اعتبار بيشتري به اين حوزه اختصاص دهيم سودآوري بيشتري خواهيم داشت.

وي ادامه داد: کشورهاي پيشرفته اين مهم را از سالهاي گذشته مدنظر قرار داده و امروز به نتايج و ثمرات آن دست يافته اند اما در کشور ما به تازگي به اين مقوله مهم توجه شده و بايد تلاش کرد فاصله خود را در اين حوزه با کشورهاي پيشرفته کم کنيم.
عباسي با اشاره به حمايت هاي دولت تدبير و اميد از طرح هاي دانش بنيان، تصريح کرد: دولت تسهيلات بدون سقف براي فعالان اين عرصه درنظر گرفته که استفاده از اين فرصت مي تواند به رونق اقتصادي کشور منجر شود.
استاندار چهارمحال و بختياري همچنين به تحولات شکل گرفته در حوزه علم و فناوري در استان طي سالهاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي اشاره کرد و گفت: قبل از پيروزي انقلاب تنها يک دانشکده ، 590 دانشجو و 10 عضو هيات علمي در استان فعال بوده است اما بعد از پيروزي انقلاب تعداد مراکز آموزشي به 24 واحد، تعداد دانشجويان به 53 هزار و 533 دانشجو و تعداد اعضاي هيات علمي به يک هزار و 810 نفر افزايش يافته است.
وي خاطرنشان کرد: استان داراي ظرفيت هاي بسياري است که با بهره گيري از پژوهش ها و تحقيقات فناورانه مي توان از اين ظرفيت ها به بهترين نحو در جهت رونق توليد و اشتغال بهره گرفت.
اقبال عباسي همچنين با حضور در غرفه ايسنا در نمايشگاه هفته پژوهش و فناوري استان، يکي از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي جوامع را شاخص‌هاي پژوهشي دانست و گفت: بر اساس سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده در تحقيق و پژوهش مي‌شود سودآوري پروژه‌ها را برآورد کرد و ميزان توسعه و پيشرفت جوامع را سنجيد. 
استاندار چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه حدود 1.1 درصد از بودجه‌هاي کشور در زمينه تحقيق و پژوهش هزينه مي‌شود، افزود: ميزان اعتبارات حوزه پژوهش در چهارمحال و بختياري نيز همين است که بسيار محدود بوده و بايد افزايش يابد زيرا هرچه در تحقيق و پژوهش سرمايه‌گذاري شود به توسعه و پيشرفت کشور و استان کمک شده است. 
عباسي بي‌علاقگي انديشمندان، بي‌انگيزگي دانشوران و بروکراسي اداري را از شاخص‌ترين علل نبود مطالعات جديد پژوهشي و پيشبرد پروژه‌هاي پژوهشي در کشور برشمرد. 
 اسماعيل پير علي رئيس پارک علم و فناوري استان رونمايي از سانتريفيوژ پيشرفته آزمايشگاهي، دستگاه قرائت صدور فيش و پرداخت آنلاين، کنترل‌گر هوشمند فشار آب شبکه شهري، ماء الشعير طيور( عصاره مالت طيور)، سامانه رصد و بررسي صحت اخبار و کتاب فلور گياهي با رويکرد گياهان دارويي را از محصولات فناورانه جديد در اين نمايشگاه عنوان کرد. ايشان همچنين بيان کرد شش فرصت سرمايه‌گذاري در اين نمايشگاه معرفي خواهد شد. 
وي گفت: 83 شرکت فناور داراي مجوز در پارک علم و فناوري استان مشغول به فعاليت هستند، همچنين شرکت‌ها و هسته‌هاي دانش بنيان استان 843 فرصت شغلي را ايجاد کرده و شرکت‌هاي دانش‌بنيان استان 750 ميليارد ريال گردش مالي داشته‌اند. 
پيرعلي بيان کرد: مولفه‌هاي سياست، بازار، سرمايه اوليه، فروش، نيروي انساني و حمايت‌ها در استان وجود دارد و تلاش بخش خصوصي و دولتي ظرفيت مطلوبي را در استان ايجاد کرده است. 
مديرکل آموزش و پرورش استان نيز گفت: هفته پژوهش فرصت مغتنمي براي اهميت موضوع پژوهش و فناوري در عرصه‌هاي مختلف است. 
و هر ساله تعداد زيادي از معلمان در زمينه پژوهشگران استان شرکت مي‌کنند که امسال سه پژوهشگر برتر انتخاب  و تجليل مي‌شوند.

در اين، آئين نمايشگاه هفته پژوهش استان با فعاليت بيش از 50 غرفه افتتاح شد.اين نمايشگاه از امروز به مدت يک هفته پذيراي علاقمندان و بازديدکنندگان است.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1402/10/20